04 September Banff - Jasper

Happy Birthday Sis.

Na een heerlijke nachtrust staan we vol goeie zin op want er is er een jarig.
Lang zal ze leven en hiep hiep hoera voor de zus van Bianca.
Ff douchen en ontbijten. Daarna de auto voltanken en op weg richting de Icefield Parkway.

Nog voordat we aan de Icefield Parkway beginnen genieten we van de mooie bergen en prachtige natuur. In het Banff National Park bezoeken we eerst Moraine Lake, wat is dit geweldig. Een blauw gletsjer meer met mooie uitkijkpunten. We genieten hier een hele poos.

Na het kopen van een magneetje (Bianca's hobby) rijden we verder richting Lake Louise.
Wat is dit een toeristische bedoeling, echt te erg voor woorden. Maar ja wij doen er ook aan mee. Bussen vol met toeristen worden hier vrij gelaten en rennen onderhand naar het begin van Lake Louise. We maken snel een paar foto's en rennen terug naar de auto, kijken elkaar aan en met gierende banden rijden we hier weg. Eigenlijk is dit wel jammer van zo'n mooi gletsjer meer.

Nu de laatste paar kilometers rijden voor dat we de mooiste weg van de wereld op rijden. Althans dat is onze mening. The Icefield Parkway.
Onze eerste stop is Crowfoot Glacier en Bow Lake. Nu zien we dit meer ook een keer zonder ijs. Het blijft prachtig. Hartstikke blauw water, mooie bergen en natuurlijk het zonnetje. Wat wil een mens nog meer.

Onze volgende stop is Peyto Lake, hier heeft Bianca zich wel op verheugd. Zij heeft het nog niet gezien. In 2007 waren we begin Juni hier en toen lag het pad naar Peyto Lake nog bedekt met een dik pak sneeuw. Toen hebben alleen Harold en z'n vader dit gelopen. Nu is het sneeuwvrij en beginnen we ieder voor zich aan de klim naar boven. Maar het is de klim naar boven absoluut de moeite waard. Waauuuwww wat is dit geweldig. Alleen maar genieten en genieten.

Na een tijdje lopen we op ons gemak naar beneden en eten bij de auto wat fruit voordat we verder rijden. Volgende stop is Mistaya Canyon. Als we omlaag naar de canyon lopen komen we heel toevallig een koppel uit Roermond tegen. Eenmaal bij de canyon is ook deze wederom erg mooi.

Bij Cirrus Mountain kijken we terug op de gereden route.

Daarna moeten we wat kilometers overbruggen om bij het Icefield Center in Jasper National Park te komen. Maar dat vinden we helemaal niet erg want we genieten van de prachtige natuur hier. Gedurende de rit houden we onze ogen natuurlijk open om eventueel wat Wildlife te spotten. Helaas lukt dat op dit moment nog niet echt maar we geven de moed niet op. Aangekomen bij Icefield Center heb je een mooi uitzicht op verschillende gletsjers en bergtoppen.
We rijden weer verder en genieten van de mooie uitzichten, ja we weten het ... we vallen in herhaling maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen dat dit echt ons ding is.

De laatste stop op de Icefield Parkway zijn de Athabasca Falls. Wat een kracht al dat water.

Net voor het plaatsje Jasper slaan we linksaf richting Hinton waar we zullen overnachten.
En laat ons op deze weg nu wildlife spotten ... een kudde dikhoornschapen staat gewoon midden op de weg. Aan de kant gaan ho maar. Een stukje verder zitten 2 edelherten een stukje van de weg in het gras. Prachtig om mee te maken.

Zo nu de laatste kilometers tot Hinton waar we eerst een hapje eten en dan door rijden naar het hotel.